MÁM ZAPLATIT ZA PRÁCI REALITNÍHO MAKLÉŘE? ANO ČI NE? ANO, POKUD….!!

MÁM ZAPLATIT ZA PRÁCI REALITNÍHO MAKLÉŘE? ANO ČI NE? ANO, POKUD….!!

Často se jako realitní makléř setkávám s otázkou: "Proč bych s Vámi měl jako majitel nemovitosti spolupracovat? Vždyť prodat nemovitost sám, je tak  jednoduché."

Ano, samozřejmě. Jsou situace, kdy je obchod jednoduchý, majitel má čas i zkušenosti na to, aby se mohl prodeji věnovat sám. Stále je téměř polovina prodejů realizována bez realitního makléře. Otázkou zůstává, zda by majitelé neprodali nemovitost za lepší cenu, rychleji, bez nervů a obav, kdyby si spolupráci s makléřem vybrali.

 

Práce různých realitních makléřů má také různou kvalitu. Stejně jako v každém oboru. Naštěstí v současné době máme mnoho možností, jak si kvalitu práce makléře ověřit. Máme k dispozici ukázky realizovaných prodejů, reference od klientů, doporučení, webové stránky makléře, sociální sítě apod.

Ještě před první schůzkou tedy určitě doporučujeme si makléře prolustrovat”. Zjistit si, jaké služby jsou v ceně provize – to se také v mnoha případech liší. A také jaké lokalitě se makléř věnuje. Ve své lokalitě se samozřejmě orientujeme lépe, než v opačné části republiky. Dalším faktorem, ale ne vždy úplně rozhodujícím, je délka praxe a počet prodaných nemovitostí. Makléř vám prostě musí sednout.

CO SI LIDÉ PŘEDSTAVUJÍ, že práce realitního makléře obnáší?

Pořízení fotografií, inzerát, čekání na kupujícího.

VE SKUTEČNOSTI JE TOHO ALE MNOHEM VÍC

Průběh spolupráce má několik částí. První je vždy úvodní konzultace, která by měla být nezávazná a zdarma. Probíhat může osobně, online nebo po telefonu.

Na začátku je tedy vždy schůzka s prodávajícími – vysvětlení postupu, ukázka práce, stanovení podmínek spolupráce. A pokud se majitel pro spolupráci rozhodne, tak podepsání "Zprostředkovatelské dohody", kde jsou podmínky práce makléře jasně stanovené.  

Dále makléře čeká seznámení se s: technickým stavem nemovitosti, detaily, historií, znalost okolí nemovitosti, zastávek MHD, prodejen potravin, škol, restaurací, parkování, informace o sousedech, zaměření nemovitosti, vypracování půdorysu atd. Následuje stanovení a výpočet správné tržní ceny nemovitosti - předložení analýzy prodávajícímu s detailním vysvětlením (porovnávání za využití Cenových map, zhodnocení současné situace, aktuální stav poptávky na trhu, zohlednění lokality a další). Nezbytná je kontrola nemovitosti na "Listu vlastnictví" i "Katastrální mapy" - zda je vše v pořádku zapsáno a zakresleno jak má být. Zajištění "PENB" - průkazu energetické náročnosti budovy. Někdy je potřeba i vyřešit exekuci či vypořádání prodeje mezi dědici atd.

Následuje: home staging, profesionální nafocení nemovitosti, 3D scan nemovitosti neboli virtuální prohlídka, videoprohlídka, zpracování inzerátu, vytvoření samostatné webové stránky nemovitosti. Nezbytným krokem je správná propagace na sociálních sítích i inzertních serverech a další. Vedení prohlídek a komunikace s oběma stranami. Pokaždé je nutné volit jiný přístup. Navržení případných úprav nemovitosti pro představu zájemců o koupi nemovitosti – tzv. "virtuální staging" či "vizualizace" apod. Zjištění podmínek přípojek, přístaveb na obci a stavebním úřadu, komunikace se sousedy. Vše musí mít makléř prověřeno tak, aby zájemcům předal kompletní a pravdivé informace a nic ho při prodeji a přepisu nemovitosti nezaskočilo.

V případě, že máme vážného zájemce o nemovitost, následuje příprava podkladů pro "Rezervační smlouvu" a pro advokáta k přípravě "Kupní smlouvy". Kontrola správnosti smluv, řešení případných věcných břemen, špatného zakreslení domu či sousedících staveb a přístaveb, pozemku apod. Příprava dalších smluv jako například "Plná moc". "AML" – nezbytná identifikace kupujících i prodávajících v souladu se zákonem proti praní špinavých peněz. Pomoc při řešení hypotéky kupujících. Komunikace požadavků kupujících a prodávajících, poradenství ohledně daní.

Po podpisu smluv přichází na řadu předání smluv na katastr ve správném pořadí a vyhotovení, zaslání potvrzení o podání a zaplacení kupní ceny klientům i bance. Kontrola dodržení termínů vyplacení částek například z "Advokátní úschovy".

Na závěr předání nemovitosti na základě "Protokolu o předání nemovitosti" – opsání a nafocení stavů měřidel, pomoc při přepisu energií a archivace všech dokumentů.

Ať už se tedy rozhodnete pro prodej nemovitosti s realitním makléřem nebo bez něho, vždy vám doporučuji využít nezávazné konzultace s jedním nebo více makléři (obsah poskytovaných služeb se samozřejmě liší). Takto si představuji minimální nabídku služeb makléře.

Na úvodní schůzce makléřem se dozvíte spoustu věcí, na které byste při prodeji neměli zapomenout. A pokud se pustíte do prodeje sami, můžete se kdykoliv v průběhu obchodu na makléře obrátit. Správný makléř Vám rád poradí a pomůže.

Používání cookies - aby web fungoval jak má:

Abyste na webu snadno našli to, co hledáte, potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Kliknutím na tlačítko "Souhlasím" všechny cookies jednoduše povolíte.

Cookies jsou malé soubory, které se ukládají ve vašem prohlížeči. Podle nich vás na našem webu poznáme a zobrazíme vám web tak, aby všechno fungovalo správně a podle vašich preferencí. Přehled cookies a podmínky jejich užívání si můžete přečíst zde.

Nastavení




×

Potřebujete poradit?

MŮJ ROBOT - DAK

Jsem AI asistent. Ptejte se mě na cokoliv z oboru realit.

Generování...